Förra inlägget skrev jag om hur viktigt det är med vilan.

Kan ju då säga att jag har verkligen lyssnat på mig själv där. Har nu legat i feber i två dagar, i dag är febern borta men rösten är inte riktigt med mig. Så denna lördagen blir det hemma i soffan också.

 


I detta inlägg tänkte jag skriva om kosten och lite mer om hur ofta äter vi egentligen.

När jag träffar PT kunder så säger de flesta att de äter bra. Men de når ändå inte sina mål, de vet inte vad som är fel. Kan säga att i nästa alla fall så är det för de äter för sällan. 

För att gå ner i vikt eller upp i muskelmassa så måste man äta, Vist gäller de gamla reglerna att det man stoppar i sig det skall man också förbränna. Om man inte gör det, det är då man lägger på sig vikt istället.   

De flesta jag möter som vill gå ner i vikt de tränar flera gånger i veckan de äter mat som är bra för dem. Men de tror att om man drar ner på maten o tränare hårde så kommer man att gå ner i vikt. O jag vist det kommer man göra till en början, men sedan kommer det att stanna av. Man kommer att komma till ett stadie där man inte märker av några skillnader man fortsätter o träna i vissa fall så drar man ner på maten ännu mer för man vill ju gå ner de där kilona man har sagt. 

Det jag då oftast ser är att de äter för sällan. Ett exempel kan vara detta:

 Frukost: kl 7

 Lunch: kl 13

 Ev en frukt innan träningen. 

 Middag: efter träningen så ev runt kl 20. 

 Mellan frukosten och lunchen är det 6 timmar o mellan lunchen och middagen är  det 7 timmar. 

Det som händer är att personen har ingen energi till att träna. Vist personen kanske inte känner sig trött men kroppen har inget att ge. Den använder de reserver som finns o på det sättet så kommer inget att hända. Man har mer eller mindre lagt en timme i onödan på sin träning. Kanske känns hårt att säga så, men lite så blir det. Kroppen har ju inget att förbränna med.

Tänk att du har en bil o för att få den att rulla så måste det finnas bensin i den, lika dant är det med våran kropp. Vi måste ha energi i den för att den skall fungera till 100%.

Och då måste vi äta.

Mitt förslag på en dag är:

Frukost:  kl 07

Mellanmål: kl 10

Lunch: kl13

Mellanmål: kl16

Middag: kl 20

Nu kommer säkert flera undra ,ja men detta att man inte skall äta efter kl 18 på kvällen ?

Jag tycker man måste se till sitt egna liv hur ser det ut, tränar jag mycket på kvällen ja men då kanske jag måste få i mig något när jag har kommit hem. Men man kan ta det största målet till lunchen o låta målet på kvällen vara något lättare. 

För jag förstår att man inte vill vara jätte mätt när man skal lägga sig. 

Men tanken är mer att försöka få i sig lite var 3-4 timme under hela dagen. Det gör att du kommer orka mer o blodsockret kommer inte blir som en bergodalbana. 

( klockslagen i mitt förslag är som sagt ett förslag ) 


 

                


Ett annat tipps jag kan ge när det gäller maten, det är att när du lagar mat gör några extra portioner som du fryser in. Det gör det så mycket lättre när du kommer hem efter träningen att bara värma maten. 

Det var mitt första steg till min förändring. Jag var jätte duktig innan att äta yoghurt o mackor när jag kom hem från träningen. För jag orkade inte ställa mig o laga mat. Men när jag väl började laga storkok o hade flera matlådor i frysen då fanns det inget hinder. Jag tog ut matlådan från frysen på morgonen o när jag sedan kom hem så värmde jag den. Det tog ungefär lika lång tid som att hälla upp yoghurten o göra den där mackan.Nu fick jag i mig bättre mat det var även nu jag såg skillnad på vågen. 


Är det så att du är i stadie där du känner att inget händer, kolla lite hur ofta äter du. Det kanske är så att det är där boven är.  

Jag har nu inte skrivit något om vad du skall äta o det kommer jag inte göra. För det finns så många där ute som säger vad vi skall o inte skall äta nu för tiden. Något som passar mig jätte bra kanske inte passar dig. Vad har jag för rätt att säga att du skall äta det då??

Man får försöka hitta sin väg i denna djungel men jag lovar om du skriver till mig o vill ha tips o råd så kommer jag självklart att hjälpa dig. 

Nästa inlägg kommer att bli om träning och hur mitt tränings upplägg ser ut för 2015 


Ha det kanon till dess :-)