Visar inlägg från maj 2014

Tillbaka till bloggens startsida

JAAAAA En utmaning under Juni månad :-)

Jag verkligen gillar utmaningar,,varför det undrar säkert någon. 

Svaret är: att jag inte riktigt vet, jag bara gör detta, vill ha något att kämpa för.

Härom dagen hittade jag en utmaning man kan göra under Juni måndag,så jag tänkte ja varför inte.

Nu undrar ni säkert vad det är för utmaning???

Jo dem heter, 30- DAY AB CHALLENGE.

Under en måndag alltså 30 dagar skall man göra 4 olika mag övningar. Man gör dem under 3 dagar och har 1 dag vila o så vidare. Man får lov att göra dem fler gånger än en gång per dag om man känner för det. Men minst en gång per dag ok inte den dagen man har vila ;-) . 

Det finns en schema längre ner på sidan så man vet hur många man skall göra av varje övning. Har även lagt in länkar till varje övning så om ni är osäkra så kan ni kolla på klippen så att ni inte gör fel.

Så i morgon sätter vi igång,, hoppas ni är några som är med på detta nu. Jag kommer ta ett kort nu i början o ta mått på min magen så att man har något att jämföra med. Detta är något som ni inte måste göra, men det kan vara kul att ha något att jämföra med när 30 dagar har gått.

Lycka till nu och jag vet att ni kommer att fixa detta. Tänk vad är 30 dagar på ett år,, nej just det ingenting.

Har ni några frågor så är det bara att höra av sig till mig.

:-) 


Sit-ups

https://www.youtube.com/watch?v=1fbU_MkV7NE

Crunches

https://www.youtube.com/watch?v=Xyd_fa5zoEU

Leg Raises

https://www.youtube.com/watch?v=JB2oyawG9KI

Plankan

https://www.youtube.com/watch?v=ScixIYBHKrM 


                       


Handikapp som ej syns

 

                                            


Ibland önskar jag att det typ kunde stå i pannan på mig att jag har Narkolepsi. Att folk då kanske kunde förstå varför man blir lite kort i tonen, att man blir lite sur o grinig när det blir för mycket omkring än. Att man inte riktigt pallar när musiken är på hösta volym så att man måste skrika till varandra, varuvagnar kommer, det är trångt och saker överallt. 

Nu förstår jag att man inte riktigt kan föreställa sig hur det är om man inte själv är i denna situationen, för jag själv fattar inte vad det är som utlöser allt. Men tänk er att ni har flera olika tv kanaler på samtidigt och i detta skall ni själva försöka tänka klart, göra erat arbete och kunna fokusera. Det kanske funkar en kort stund men sedan är stopp. Det är då som jag sluter mig, pratar inte så mycket utan fokuserar på mitt jobb. Och jag blir såååå trött, det minsta lilla som går i mot mig blir 1000 gånger större än vad det skulle behöva vara. Jag kan även lätt börja gråta just för att det blir för mycket. 

Nu äter jag ju då medicin för detta,,tack o lov och det funkar jätte bra. Men det hjälper ju då inte allt. Men nu har jag då hittat mina små knep för kunna fixa det. Jag ställer mig i kylen ;-) ( Detta blir svårt hemma men på jobbet funkar det) :-) 

Där är det kallt o svalt, det är tystare och jag kan få ner min puls. När jag känner att jag har det under kontroll så kan jag gå ut igen i köket och fortsätta med det jag höll på med. Eller så går jag in i kylen och skriker lite, förhoppningsvis så har inte alla hört mig ;-) 

Självklart förstår jag att jag inte kan fortsätta jobba o leva på detta settet,, eller iallfal så jag har fattat det nu efter 2 jobbiga dagar. För jag vet hur bra jag mår när jag kan ha en vardag som är så som jag behöver ha den för att må som bäst. Och jag vet hur en vardag ser ut som gör att jag mår skit. 

Nu måste jag även säga att det är inte helt och hållet Narkolepsi jag har. Utan det är en sidogren till det. Och jag fick inte den med vaccinet utan jag fick detta 2009. Jag har inte alla de olika symtomen som en person som har Narkolepsi har,men några av dem har jag.


                       


Ett annat handikapp som man har fått som inte häller står i pannan på än är ju att jag har dyselexi. Nu är det ju så skönt att man jobbar i en bransch där nästan ALLA har dyselexi. Finns ju en anledning till varför man väljer praktiskt arbete när man är mindre bra på det teoretiska. Dyselexi har jag nog inte känt något större problem med under tiden som jag har jobbat. Det är något jag alltid berättar för personer jag träffar. Lika bra att de vet om det än att de börjar tycka att man är konstig. Det är mitt synsätt på det. 

Men självklart var det inte någon dans på rosor under skoltiden. Det var ett helvete om jag skall vara ärlig. Man fick alltid kämpa för att få den hjälp man behöver. Man tror att det skall var lättare nu 2014 att fler o fler skall vara informerade om vilka hjälpmedel som finns mm. Men det kan jag ju då säga att så är det ju tyvärr inte. Skolverket har ju sedan ca 1 år tillbaka tagit bort den hjälp man kunde få när man gör nationella prov i skolan. Något som jag verkligen inte fattar hur man tänker när man gör något sådant. Skall inte de elever som har dyselexi kunna få samma möjlighet att kunna göra proven som alla andra. Det om något är väll diskriminering,,eller?? 

Jag vet att någon har frågat mig, varför jag blir arg på detta. Jag pluggar ju inte nu. 

Nej det gör jag inte, men jag vet hur det känns när man känner sig helt värdelös av vuxna. Att man kämpar och kämpar men det känns som ingen ser det. O om jag kan göra något för att en elev skall slippa känna detta så är jag glad. Så att ta tillbaka hjälpen till Nationella proven är något jag tycker är en självklarhet att man gör. Att det är en av mina valfrågor till kommande val, är ju då ingen hemlighet.


Att jag nu skriver om dess 2 osynliga handikapp är inte för att någon skall tycka synd om mig. Utan mera att upplysa om att de finns. Det är säker fler i er vardag som också har dem, men som inte vill eller vågar säga något. Det finns så många fler osynliga handikapp som inte står skrivet i pannan på en person. 

Så mitt råd innan man dömer någon eller får en felaktig uppfattning om någon ta reda på mer om personen :-) 

  




0 kommentarer | Skriv en kommentar

20 kg lättare :-)

Att gå ner i vikt är nog något som många vill. Jag hade väll i stort sätt några kg för mycket under hela min tonår. Inget som jag tror jag mådde dåligt över då. Då fanns det andra saker man mådde dåligt över. Utan det var nog när jag flyttade hemifrån som det kom över mig att jag borde nog gå ner i vikt. Jag bodde i Stockholm och tränade då på S.A.T.S hade min första PT där. Tappade väll lite men gick upp det lika fort igen.

När jag flyttade hem till Göteborg igen 2004 så började jag cykla till och från jobbet. Såg det inte alls som något träning utan mer som ett färdmedel. Men insåg efter ett tag att jag tappar ju några kg. Då kom även tanken på att cykla Vätternrundan för första gången. År 2005  var några från jobbet som skulle cykla Hisingen runt och det var även efter det loppet som jag gick med i HCK. Det blev väl några rundor med HCK innan jag flyttade till Grythyttan. Där blev det väll inte så mycket träning några cykel turer på 30 km tror jag jag gjorde. Vi fick lite  ryck ibland också att gå ut och springa men det var inget som vara så länge.

2009 kom jag hem igen och nu hade jag bestämt mig att nu skall jag stanna i Göteborg. Under hösten 2009 fick jag även veta att jag har en sidogren till Narkolepsi. Fick medicin och det är väll nu man kan säga att mitt nya liv började. Kan låta lite löjligt, men nu blev jag ju pigg och jag orkade träna. Jag köpte kort på det som då hette Sportlife nu är det ju då Nordic wellness  tränade ca 2-3 gånger i veckan. Tänkte på vad jag åt, kanske lite väll mycket i början, cyklade mer och mer med HCK. 

Gick väll ner lite i vikt men inte så fort som jag ville,, bestämde mig för att gå till en PT. Inte bara för att tappa några kg utan mer för att bli stark och få en stabil kropp. För mitt mål då var att cykla Vätternrundan under 12 timmar. Och för att kunna göra det var jag tvungen att bli snabbare. Gick hos en PT under 1 år, det var nog det bästa jag har gjort. Lärde mig jätte mycket,,men fick även då känslan att det är ju detta jag skall göra. Jag viste att jag inte kommer att kunna jobba som kock så länge till på grund av Astman och Narkolepsin. Så en plan B var jag ju tvungen att hitta på. 

Jag visste ju att träning mår jag bra av,,så varför skulle inte andra också göra det. Jag vet hur svårt och jobbigt det är. Det är inget man gör över en natt utan det är såå mycket vilja och pannben bakom det också. 

Nu i dag den 16 Maj 2014 är jag Personlig tränare, jobbar fortfarande som kock men som frukost kock och det funkar jätte bra. Jobbar också som återförsäljare för Forever Living Produkts. Men det jag är mest stolt över att jag i dag är 20 kg lättare än vad jag var 2009 när jag slutade i Grythyttan. Vist det har tagit 5 år att tappa dessa 20 kg, inte 5 veckor eller 5 månader. Men jag lovar jag kommer att kunna hålla denna vikten. 

Så det jag vill säga är: Det går, ta det i din takt. Stressa inte och skall du tävla så gör det mot dig själv. Ha ett mål men sätt även delmål så att du vet vart du skall ta vägen. 

Fick ett sådant bra råd agn hur stora målen man kan sätta: Sätt så stora mål så att du blir rädd för det själv. Du skall själva tycka att det låter lite knasigt, det skall pirra lite i magen. Då vet du om det är stort nog. 

Så ta fram penna och papper och sätt dig i solen o skriv ner dina mål. Sätt lappen på kylskåps dörren och varje dag när du skall ta något i kylskåpet så läser du dina mål. Jag lovar en dag kommer du fixa det :-) 



                         

                          Här är jag nog som störst ca 83 kg

 

                        

             Detta är för någon månad sedan 63-64 kg. ( jag är till höger :-) ) 


Forever Ultra

 

              

Har ni också svårt att äta frukost på morgnarna? 

De dagar när jag jobbar som frukost kock, har jag svårt att äta frukost. Dels för att jag börjar så tidigt ( kl 05,30) men även för att jag inte riktigt hinner. Nu har jag äntligen hittat min lösning. Måste verkligen säga detta och det är viktigt,, och det är att detta är ingen lösning på alla ALLA  måltider på ett dygn. För det bästa hade varit att äta riktigt mat och ni som hinner och få i er det, all heder till er. Och då menar jag frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag.

Det jag tar för att få i mig något på morgonen är Forever Ultra. Det är en shake med högvärdigt sojaprotein det finns även viktiga vitaminer och mineraler. Mycket näring men mindre kalorier så den den passar bra som måltidsersättning ,om det är så att man inte hinner äta något mål mat under en dag. Man blandar den med mjölk eller vatten och den finns i vanilj eller choklad smak.

Om det är någon som är intresserad av att testa så hör av er till mig. Ni har 90 dagar ångerrätt så om det är så att ni känner att Nej jag gillar inte detta så får ni pengarna tillbaka. Bara jag får burken tillbaka,,helst tom ;-)

 Och ni som köper en kommer att få några goda recept av mig som ni kan använda med Forever Ultra :-)

316 kr kostar den.

Ha nu en kanon vecka :-) 




0 kommentarer | Skriv en kommentar

Cykel, TRX och Yoga

Jag har nu äntligen hittat MINA tre träningsformer som jag tycker om och som min kropp behöver för att må bra. 

Cyklingen är ju då ingen överraskning att det är en av dem. Skulle någon säga att Emma du måste sluta cykla så vet jag inte vad jag hade gjort.  Det har blivit en del av mitt liv, nu kanske några tycker att detta låter lite väl konstigt. Men så känner jag och jag mår bra av att få komma ut och cykla antingen bara jag eller med andra. 

Ett tillfälle som visar den glädje man har till denna sport måste ha varit förre veckan. Det var intensivträning med tjejerna i klubben. Kan ju då säga att det regnade inte,,utan det hällregnade. Man blev så blöt och kall, men ändå slutförde man träningen, kom hem med frusna tår, blöta kläder och en hel del grus och sand. Men jäkligt kul hade vi :-)

För att kunna cykla så är det en fördel att man har en stark i core ( mage och ryggen). Ju starkare man är desto mer kraft kan man få ner i sina ben och man kan då cykla fortare. Sedan slipper man ju ha ont i ryggen :-)

För att få en starkare kropp så älskar jag verkligen TRX. TRX är ett redskap där man använder sin egna kropp som motstånd. Det är 2 remmar kan man säga som man använder. Jag köpte mig ett par för någon vecka sedan och man kan då hänga upp den på en dörr. Så nu kan jag träna TRX även hemma :-) Jag tycker det är kul o skönt att kunna träna med sin kropp som vikt. Att man inte behöver stå där med vikter eller sitta i en maskin. Sedan är det bästa att man kan verkligen göra alla övningar som är viktiga för att få en starkare kropp. Typ: Cor, Ben både fram och baksida, Biceps, Tricept, Bröst, Rygg mm. 

Helgen som var, så var det Yoga Games i Göteborg. Jag och 2 vänner stod och sålde Forever produkter. Jätte kul var det, träffade en hel del härliga människor. Fick även testa på lite yoga klasser. För några år sedan var jag på en yoga kurs, tycker det är avslappnande med yoga. Men jag gör det alldeles för sällan. Men i helgen var jag på 3 olika klasser. De var lite annorlunda än vanliga yoga klasser och jag fick verkligen inspirationen tillbaka att gå på mer klasser, men även att utföra det hemma också. Om inte så säger min stackars kropp att jag MÅSTE göra det. För jag är sååååååååå stel och då inte minst i mina ben ;-) 

Det bästa med allt är jag måste inte vara på ett gym för att utföra dessa träningsformer utan jag kan vara hemma i mitt vardagsrum eller ute. Det är ju så skönt att slippa känna att man måste ta sig till gymet varje dag. För vissa dagar känner man inte för att gå dit bara. Nu när sommaren är på G så vill man ju absolut inte vara inne. 


Det kan ju vara något som någon av er också känner, att man inte vill ta sig till gymet. Sedan vad anledningen är, kan vara olika. Allt från att man inte gillar det eller så är detnågot nytt och skrämmande. Man vet ej hur maskinerna fungerar, man tycker att ALLA kollar på än. 

Att träna ute är något som de flesta kan göra. Antingen genom att gå promenader, jogga, springa. Har man ett gummiband kan man ta med det o göra många olika överkropps övningar. Det finns parkbänkar, trappor, stockar mm. Det är bara fantasin som kan stoppa än på vad man kan hitta på. 

Jag kommer från och med den 21 Maj ha stations träning på Nordic Wellness Odinsgatan. Där vi kommer att jogga till Trädgårdsföreningen och sedan ha stations träning. Detta kommer att vara på Onsdagar kl 18,45-19,45 

 

                          

TRX hänger på dörren, yoga mattan på golvet. Cykeln står färdig i vardagsrummet. Det är bara att köra igång med träningen :-) 

 


0 kommentarer | Skriv en kommentar