Visar inlägg från april 2014

Tillbaka till bloggens startsida

ÖRESTA

 


Ja men nu har man gjort sin första Tempotävling när det gäller cyklingen. 

Har då varit nervös i ett antal dagar innan själva loppet. Men när jag väl satt på cykeln o var på väg till start så var nervositeten som bort blåst. 

Det gick en hel del konstiga saker i huvudet på mig, allt från; vad sjutton har jag gett mig in på. Till att bäst att jag gör mitt bästa för jag vill ju då inte att de andra i HCK skall behöva skämmas över mig. Men till slut var det bara, nu kör vi skiten ur oss som kom i huvudet på mig :-) 

När starten väl hade gått så gick det ju då inte att säga NEJ, det var bara att trampa. 

Ett tempolopp är en sträcka som man skall cykla så fort som man kan, i detta fallet var det 30 km som man skulle cykla. 

 När jag frågade en kompis vad jag skulle tänka på under ett tempo så sa hon: Kör så hårt du kan och sedan lite till, spyr du så är det helt ok då har du tagit i :-) Detta har då suttit kvar i huvudet, nu spydde jag inte så jag kanske inte tog i tillräckligt, vem vet ;-) 

Mitt mål med tempot var att komma i mål utan ett astmaanfall, hålla minst 32km/h i snitt och helst komma i mål runt 47-50 minuter. De två första klarade jag, jag höll ett snitt på 32,4 km/h men kom i mål på ca 55 minuter. 

Jag fick inte ont i ryggen eller i axlarna som jag hade trott att jag skulle få känningar i. Utan det var helt enkelt inte tillräckligt starka o snabba ben jag hade. Men nu vet jag vad jag skall träna ,för självklart kommer det bli fler tävlingar. Nästa som står på tur är 1/6 i Uddevalla, ser redan fram i mot det och jag är inte så nervös ännu ;-)

På söndagen var det linjelopp som gällde, jag var ej med på det. Jag ville, men min astma är inte redo för det ännu. Det är för mycket ryck o tempoökningar, men vem vet snart kanske man tävlar i det också. Men det var så kul att se dem andra i klubben cykla, jag är såååå glad att vara med i en klubb som har så många duktiga cyklister. 

Sammanlagt blev det 4 pall platser, ok 5 om man räknar med min. Vet att andra räknar med min pall plats men vet ej om jag gör det. Var ju själv i min klass så det var ju då inte så många att tävla med...

Men har nu bestämt mig att jag skall öka upp min licens till en Master så att jag kan tävla med Damer 30 år i veteranklassen. Sportklassen som jag nu tävlade i är en ¨prova på ¨ klass. Och prova på,, det gjorde jag nu ;-) 

                                                    

Sport Damer: Jag

 

 H- 30, Rasmus Olsson på hedrande 2 plats i Tempot 

                                                    

 H- 30, Kristoffer Creutz, hedrande 3 plats i Linjeloppet

Damer Elit, Jeanette Arbjörk, hedrande 2 plats och Moa Johansson på en hedrande 4 plats på Linjeloppet.  

Starten för Herrarnas Linjelopp 

                                                    

                      Starten för Damer Elit`s linjelopp

Herrarna  

                                                   

                                                       Damer Elit

Kristoffer i en slutspurt 


                                                 

                                                     Jeanette i en slutspurt 

En välförtjänt sallad efter ett kanon lopp :-) 


Jag är sååå glad att jag vågade ta klivet till att söka  licens o ställa mig på starten till en cykel tävling. Detta är något jag har velat göra i över 2 år, men det har varit saker som har tagit en 1 eller 2 stag tillbaka. Men jag fixade det, jag kom i mål utan ett astmaanfall och med en helt ok tid,det kan ju då bara bli bättre. Jag är så glad att jag envis o inte ger mig i första taget. För hade jag gjort det så hade jag aldrig vågat göra de saker jag gör. En sak jag har sagt att jag verkligen inte vill, och det är att sitta på hemmet när man är 90 år och ångra något jag aldrig har gjort för att jag har varit för feg. För nu kan jag sitta där och berätta att när jag var 34 år så körde jag min första tempotävling i Barsebäck ,,o de andra kommer att vara sååå avundsjuka på mig ;-) 

Vad har du för dröm??

Vad är det som gör att du inte tar klivet o försöker att nå den? 

Är det för att du är rädd att misslyckas? 

Alla gör vi det någon gång, men det som skiljer än från att våga och en som ger upp. Är att man vågar se vad det är för misstag man gjorde o lär sig av det och kliver upp och gör om det igen. 

Så VÅGA, vad har du att förlora???




0 kommentarer | Skriv en kommentar

Domkyrkan blir Odinsgatan


 

En ny väg är JAG på väg att ta...

Nu är det helt 100. Från och med 1 Maj kommer jag börja jobba som Personlig Tränare på Nordic Wellness Odinsgatan.

Nu kanske några undrar, men du har väll inte jobbat så länge på Domkyrkan. Och Nej det har ni helt rätt i, men jag är helt säker att Odinsgatan kommer att passar mig bättre på alla sätt. Medlemmarna på Odinsgatan är mer i min egna ålder, Gymet på Odinsgatan är större än Domkyrkan mm. När jag skulle börja som PT så var det Domkyrkan och Odinsgatan jag hade att välja på, men då var Domkyrkan den anläggning som passade mig bäst just då. Men som sagt, saker och ting ändras sig, men jag är helt säkert att det är rätt väg jag har valt nu. 

En sak som jag har lärt mig nu på senaste tiden och det är att lyssna på mig själv. Om det är något som inte känns helt 100 då är det oftast inte så häller. Och då skall man göra något åt det. Ja och det är vad jag gör nu :-)

Det kanske även kallas att man bli vuxen,,ja vad vet jag ;-) 

Det är inte bara att jag kommer till ett annat ställe som gör mig taggad utan också att jag känner mig mer och mer säker i rollen som PT.  Jag är som sagt fortfarande ny som PT, det vet jag med säkerhet. Det är så mycket mer jag vill lära mig. Men det jag har märkt av är att  när jag har kunder så blir jag mer och mer säker på det jag säger och visar. Jag har fått ett annat självförtroende och det känns så skönt. 

I dag träffades några av oss som är PT och fick en genomgång med de nya fystester. Nu kanske det inte var så mycket som var nytt men vi gick igenom det från punkt A till B. Så nu skall det väll inte finnas några ?. Att man nu kan fystesterna är ju också något som gör att man känner sig mer självsäker eftersom tanken är ju att vi skall sälja dem till medlemmarna. 

Är du intresserad av ett Fystest, så hör av dig till mig så lovar jag att att jag kommer berätta mera om det.

Nu börjar en ny vecka, för mig blir det jobb på Post och PT jobb, men även en del träning med cyklingen. Det är ju 2 veckor kvar innan första tävlingen :-) Hoppas ni får en kanon vecka och ta hand om varandra. :-) 



0 kommentarer | Skriv en kommentar

Träningen som blir av, är den BÄST träningen.

 

                        

                             Den träning DU får till, är den BÄST träningen.

Just nu hör man överalt att man skall träna och helst skall det vara den senaste trenden för annars är man inte med. Man skall äta på ett vist sätt antigen om det är 5:2 dieten eller Paleo.

Inte konstigt att många känner sig stressade och istället struntar i allt.

Tänk om vi bara kunde plocka ner allt ett steg och tänka efter: 

Vad hinner JAG med ?

Vilken träningsform gillar JAG ?

Vad mår JAG bra av ?

Om vi börjar med oss själva så tror jag inte stressen blir så stor på oss själva.

Om du hinner träna 1 gång i vecka, men din kompis tränar 4 gånger. Ja men det är väll bättre än inget. Föresten, hur bra tränar hon/ han under de 4 gångerna,,vet du det?,,

ALLA har vi våra dagar när vi känner att NEJ jag orkar inte ta mig till gymet, löpspåret, ta ut cykel mm. Men oftast när vi väl har gjort det så får vi den sköna känslan att:  Detta var väll inget, varför ville jag inte ta mig hit innan.

Då är det så mycket lättare om man har någon som man tränar med. Att man har bestämt en tid att då skall man ses och man skall träna i 60 minuter. Oftast vill man inte göra sin vän besviken som har gjort sig förberedd för träningen så man kommer dit oavsett om man är 100 % taggad eller ej.

Jag är en person som måste ha gymet nära mitt jobb,,ok nu jobbar jag på mitt gym. Men innan jag började jobba som PT och Cykelinstruktör, så ville jag ha gymet nära jobbet. Så att jag kunde ta mig dit efter eller innan jag började jobba. För jag visste att om jag skulle behöva åka hem i mellan och hämta mina träningskläder så var det lika som att inte gå till gymet. Jag hade inte tagit mig dit då,,det fanns  alltid något som lockade mig att stanna hemma.

Så ett tipps är att innan ni går och lägger er, packa eran träningsväska och ställ den vid dörren så att ni inte kan missa den när ni skall gå till jobbet på morgonen. Då har ni ju kläderna med er och det finns ingen ursäkt att ni har glömt dem hemma.,,Bra va :-)


Jag vet att jag har skrivit innan om Paleo, och Paleo funkar för MIG. Mig Emma Söderlind. Det kanske inte funkar för DIG. För du har kanske en familj, barn mm. Jag har helt förståelse för det. Det är svårt som det är att göra en förändring i ens liv, skall man sedan också försöka få andra att ingå i den förändringen så är det ännu svårare. 

Om det är så att du vill testa något nytt, ta små steg i början. Börja inte med att hoppa från 10 meter utan börja på 1 meter och sakta, sakta ta dig fram. Om du skulle behöva backa lite och ta ett steg tillbaka, så gör det väll inget. Om du vill något så vet du att du kommer fixa det. 

Så om vi ALLA slutade lyssna så mycket på vad ALLA andra gör och istället lyssnar på vad JAG vill och vad JAG kan göra. Så är jag helt säkert på att vi kommer att få en livsstil som är i mer harmoni  och ett lugn. 


Så i dag Måndag,,Vad vill Jag göra?  Vad hinner jag med?

Det är frågor som bara DU kan svara på,,

Ha en kanon dag, För det skall jag ha  :-) 





0 kommentarer | Skriv en kommentar

Hälsokväll med Paleo och Forever

 


I dag hade jag en Hälsokväll där jag hade gjort lite Paleo tilltugg. Jennie kom och berättade lite om Forever och om de olika produkterna.

Det blev en mysig kväll, det kom då inte så många som jag hade trott. I går kväll var vi nästan 10 personer men det slutade med att det kom 3 st. Det gjorde inget,,desto mer mat till oss ;-)

Det var kul att testa på lite nya paleo recept.

Jag gjorde 3 olika tilltugg,knäcke med olivtappinad, mjuk äppelkaka och pannkakor med vispad kokosgrädde och jordgubbar. Drycken jag gjorde var bubbelvatten med färskpressad apelsin. 

KNÄCKE MED OLIVTAPPINAD: 

  

                                                


Majsmjöl 2dl

Solrosfrön 1dl

Linfrön 0,5dl

Kummin

Salt

Rapsolja 0,5dl

Kokande vatten 2dl

Blanda i hopp alla ingredienser och sist i med vattnet. Rör i hopp och lägg ut det på en plåt. Antingen med en silipat matt på eller bakplåtspapper. Tyck ut tunt med en kavel.

 ( ett tipps är att ha något i mellan när man kavar ut smeten tunt. Annars kan det bli väldigt kletigt) Baka av i ugnen på 150 grader i ca 30 minuter.  


MJUK ÄPPLEKAKA:  


Ägg 6st

Honung 3msk

Kokosolja 1dl

Kokosmjöl 1dl

Vaniljpulver 0,5tsk

Kardemumma 2tsk

Bakpulver 1tsk

Äpple 1st

Kanel

Vispa ägg och honung tills det blir vitt.

Blanda i hopp alla de andra ingredienserna förutom äpplet och kanelen.

Blanda de torra ingredienserna med äggsmeten. Häll i en form. 

Skär äpplet i klyftor och lägg i smeten, pudra med kanel och sedan in i ugnen.

175 grader i ca 30 minuter, känn efter med en tandpetare så att det är torrt. 

 

PANNKAKOR MED VISPAD KOKOSGRÄDDE OCH JORDGUBBAR: 

Ägg 4st

Banan 1st

Kokosmjölk 0,5dl

Riven kokos 1dl

Vaniljpulver 2krm

__________________________

Kokosmjölk

Vaniljpulver

Citronsaft

Till pannkakssmeten mixa alla ingredienser till en smet och stek sedan som vanligt i en stekpanna.

Kokosgrädde: Ställ kokosmjölken i frysen i ca 1 timme, bunken o visparna skall vara kalla så ställ dem i kylen under tiden också. Det är viktigt att ALLT är kallt.

Sedan ta bara själva kokos massan ej vattnet och vispa. Häll i lite syra och vaniljpulver för att få lite smak. 

Lägg en liten klick av kokosgrädden på pannkakorna och dekorera med jordgubbar eller andra bär. 


Hoppas ni är några som vill testa dessa recept, pannkakorna fick jag bra respons av ;-) 

Ha nu en fortsatt bra vecka. 

:-) 




0 kommentarer | Skriv en kommentar